tisdag 2 december 2014

Hurra hurra hurra du gamle man

Han fyller år 
blir ett år äldre

Men vid en viss ålder slutar man åldras 
ja man åldras inte längre som ett barn eller den tonåring som står å gungar på vuxenlivets tröskel...
När du klivit över tröskeln och bekantat dig med allt där
då händer något...
Iallafall för någon som jag
Åren som ökar med ett för varje år gör en inte äldre
man mjuknar
blir klokare 
bekvämare i sitt jag
det är ungefär som de där jeansen som sitter hårt mot kroppen man vet för varje steg man tar att de är där...
så går tiden tyget formar sig mjuknar och man har de konstant för de är så grymt sköna... 
just så är det att åldras 
(Iaf för mig)
man blir så bekväm i sitt jag att man inte längre tänker lika mycket på skalet... På alla borden 
allas tyckande 
man strävar inte längre efter att vara som andra 
man är som ett par riktigt slitna jeans
slitna på personligt vis

Så kommer de där dagarna man måste sträcka på ryggen tala ett renare språk 
vara klädd efter en kod
För såna dagar har alla 
vissa dagligen i sitt arbete
andra mer sällan
men likt den tonåring man en gång 
kollar du dig en extra gång i spegeln 
Duger jag? 
du lägger ditt slitna jeans i en hög på golvet eller hängandes på en krok i ditt hem en stund
Man drar på sig snyggare kläder
granskar sitt jag
väljer ord som passar sig i sammanhanget
Du kliver in i rollen som krävs av dig

Enda skillnaden 
från tonåringen
är att du vet 
vem du egentligen är...
du kan dina brister
dina styrkor 
och du liksom vet
Du duger precis som du är!

Ja idag blir min sambo ett år äldre
och kanske
han precis som jag
blivit lite klokare
lite mjukare mot sitt väsen...
snygg kommer han iaf va
om kläderna jag köpte passa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar