lördag 8 november 2014

Simba




Alla kommer vi till den dagen
ingen kan smita ifrån det...
Den där dagen då ens jag ska skiljas från sina
Idag var det simbas tur att lugnt somna in i famnen hos henne som varit hans matte i alla hans år...

Det är en märklig sak det där med döden så naturlig och ändå känns den så obegriplig och onaturlig när den drabbar någon i ens närhet... 
Kanske är det att den där vetskapen man alltid har som blir så märkbar

att ingen kan leva i evighet
vissa gör det bara längre 
andra kortare 
men aldrig i evighet... 

Och någon som står en nära 
någon man älskar av hela ens hjärta
Hur lever man ut dem? 
Så tomt blir det ju
och världen blir plötsligt inte alls lika bekväm som man vill den ska vara
och hur mycket man vill så kan inte tiden pausas eller spolas tbx...

Vissa sluter sig 
skriker med hela kroppsspråket 
Låt mig vara!!!
Andra smyger sig nära
håll om mig
och låt mitt jag vara ditt en stund...
Någon trycker bort känslor
för i ensamhet när tankar tillåts komma sjunka in i en saknadssorg
Någon skriker ut sin sorg låter alla känslor blottas...
Någon distanserar sig har koll på allt det praktiska... 
Vissa vill inte se inte röra bara minnas någon livfull och levande
Hur vi än gör så är döden den där så naturliga något som gör så förbaskat ont...
Vi har alla bara olika sätt att hantera den...
Vare sig det är ett djur eller människa så bearbetar vi det på samma sätt beroende på hur vi är som människa...

Inga fel finns
inga borden finns
för det där med döden är en väldigt personlig sak man tvingas dela på gott och ont med de man har närmast...

Ja idag somna simba in 
och denna familj har lika många olika sätt att sörja på som vi är människor...
och mitt sätt var en kyss på hans huvud
och en lätt smekning längst hans kropp som inte längre var hans...
och ett mjukt leende inom mig över hur just denna katt tog en märklig plats inom om mig


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar