måndag 23 mars 2015

De där djuren vi har på vår mattallrik






För några veckor sen satt jag som vanligt och leta recept på kokaihop.se
(kan inte riktigt släppa det jag då såg därför dessa ord)
testa om du inte gjort det ja kokaihop.se alltså
där betygsätter folk rätten och de med många stjärnor är oftast riktigt god mat
och man får tips och idéer på hur man ska lösa veckans matsedel…
men där satt jag och klicka mig fram
och får fram ett recept mammas E.s kaningryta
ett recept på hur man tillagar en kanin helt enkelt så det ska smaka mums…
men det som var utstickande
det som skiljde detta recept mot de andra var bilden
det var inte den där typiska mat bilden
fint upplagt på en tallrik med lite passande tillbehör till…
nej det var ett litet barn klädd i sjuttiotalskläder bredvid en kaninbur
och jag log
log faktiskt stort
såg inget onaturligt med detta
var så naturligt
så ekologiskt
och djurvänligt
så våra "djurprodukter" borde få leva
älskade klappade för sen när frysens innehåll börjar tryta
få gå vägen till och bli människoföda

receptet hade fått såååå många kommentarer
väldigt få över hur grytan egentligen smaka
och de som inte reagerat starkt över bilden och testat själva receptet hade faktiskt gillat smakerna
det var ord om djurplågeri
barnplågare… ja säg något som inte var fel med detta upplägg…

och jag satt där fortfarande och log
inte åt kommentarerna
utan åt bilden
åt hur vi faktiskt hamnat så snett att våra barn inte ska veta vad vi egentligen äter
att vi dagligen ska servera kött i olika produkter men inte tala om dess ursprung
var det faktiskt inte bättre förr?
när kaninerna på gården lekte med barnen
skutta lyckligt
log av kärleken de fick av barnahänder
innan de mätta våra magar
nu
nej nu ska vi trycka in våra blivande köttprodukter
göra dem så anonyma som möjligt i en miljö där inget levande djur borde få behöva leva
för och sen som pricken över i.et vaccumförpacka deras kropp i olika förpackningar och låta priset sjunka så lågt att det lockar så många som möjligt att handla…
det är inga bekymmer alls att lära våra barn
och fy den som berättar att den där rosa skinkan på smörgåsen en gång hade en kropp med ögon tryne och en svans med knorr
och om barnet sen råkar klappa denna lilla gris innan den når bordet
nej då är det tydligen fruktansvärt synd om detta barn
kommer ge traumatiska minnen de aldrig kan glömma…

missförstå mig rätt nu
jag tycker kanske inte barnen ska hugga huvudet av hönan
men jag minns min barndom som något fint
minns när pappa tog mig till slakthuset
inget var skrämmande
för pappa var ju lugn
jag minns hur farmor vände och vred på delar från olika delar på djuret
leta rätt på hur fibrerna gick så hon kunde stycka det rätt
de fina delarna lades försig
de mindre fina
de hamna i kvarnen och plötsligt blev en färs
allt togs tillvara
och frysen fylldes 
och det var en lyx en tacksamhet mot djuret man nyss slaktat
Jag minns hur man fiska och älskade när man fick napp
mörten fick simma tbx
abborren åts med stolthet senare under dagen

jag minns när jag var tonåring och börja ifrågasätta
djuren födan…
jag vart aldrig vegetarian
men jag fick mina föräldrar att köpa kött av en bonde i närheten
djur jag klappat
djur jag sett må bra
dem kunde jag med gott samvete äta…

så jag förstår inte hur folk tänker
att det är fruktansvärt att äta djuret man klappat lekt med…
är det inte då man faktiskt har rätten att äta kött
när du sett till att djuren får ett liv de förtjänar?
tänker jag fel?
är jag helt ute och cyklar?
men är det inte där vi ska börja?
förstå köttets ursprung
respektera deras liv
och strunta i om köttet inte längre kan serveras dagligen för priset har stigit?
För borde det inte vara så att bönder borde ha råd att låta djurhållningen kosta lite mer
så de kan ge
just det där som kallas ett värdigt liv till där som faktiskt fyller våra magar

jag kan ha fel
och jag förstår alla veganer vegetarianer
som kan tycka jag inte kan skriva förtjäna äta kött osv osv
men
dessa ord är inte till er 
det är en annan frågeställning
ett annat blogginlägg

dessa ord är till er andra
som förfasar sig över att låta barn leka med ”köttet” när det lever
men utan problem serverar kött i alla former dagligen till era barn

tänk om
iaf fundera en stund på saken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar