tisdag 31 mars 2015

Trött eller tröttare men absolut inte tröttast... säger vi...




andas in andas ut
andas in andas ut…
precis just så gör man
och sen gör man det igen och igen och igen
och lite här å där bland andetagen hackar man lite lök
steker lite mat
dukar
tappar tålamodet och ber maten tystna munnen
dukar av
städar
torkar snor med sin egna tröja
skjutsar något barn dit det ska
byter en bajsblöja
gungar en vagn
hackar lite mer lök
letar efter napp
swichar in något i ugnen
hackar grönsaker i alla möjliga färger
målar en hage på uppfarten
lyssnar på någons tonårsfunderingar
och vips så har kvällen kommit
och man får krypa ner på kudden dra täcket över sig och njuta av sömn
hörde ni
vilket vackert ord egentligen
sömn…
eller är det bara jag som lider av sömnbrist?

men jag har ett knep
funkar inte alla gånger men allt som oftast
jag sminkar bort alla mörka ringar under ögonen
kammar håret och låter det sitta i en tofs å dingla istället för den klassiska tredagarsknuten jag formligen bor i annars…
och vips
så ser jag inte så förbaskat trött ut
nästan så jag lurar mig själv
ja, tillräckligt lurad för orka vara igång för vara mor till fem en dag
så lättlurad kan jag vara minsann
men ibland tror jag faktiskt jag gillar vara lättlurad
iaf när det gäller detta ämne…
och kvällen är här nu
kvällsmaten står i ugnen och doftar
väntar på han min allra käreste som borde ramla in från jobbet om en stund
lite mat i magen
en stund vid de äldre barnens sida där i soffan
medan (förhoppningsvis) de andra två sover gott i sina sängar…
och mitt borde jag skjutit upp i en evighet borde jag ta tag i…
det där med att trolla till min cv så den ser lite läckrare ut
och skicka iväg den till de möjliga jobb jag kan tänka mig
för det e dags nu
finns inte tid att vela mer
nytt jobb måste jag ha annars kommer min kropp tillslut inte orka
vara det jag helst vill vara
en mor som finns där
en vän som orkar ses
en älskling som ler 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar