söndag 12 augusti 2012

Spelemännen

För nog e det de alltid
de där spelemännen som gör Sverige till en sommar...

slog mig igår när jag satt där i järnboås där birgersson kom ifrån
med en hamburgare i ena näven
en flaska med bubbelvatten i andra...
Krönikan jag läste i somras en morgon ur dagstidningen...
Krönikan om de där spelemännen som åker landet runt
spelar överallt låtar som andra gjort
kopierar
låter toner någon annan skrivit ljuda över gräsplättar pubar överallt
men skapar en tillhörighet en samhörighet...

och gänget där på scen
gubbarna som lät sina instrument blandas
Ja
där i ljudet av saxofonen, munspelet gitarrerna å trummorna
ja
där jag mjuklog stort inombords
medan jag slurpa i mig det sista av bubbelvattnet
snegla åt tanten på rullatorn
hon som höll takten med foten
samma takt som alla de andra
för det e något särskilt det där
som spelemän gör

det e ju de där spelemännen som gör sommarsverige till sommar oavsett väder å vind
ger oss en gemenskap
ett minne av sommar att ha
när var å en går hem till sitt
när den där hösten sakta smyger sig på...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar