måndag 13 augusti 2012

Vandraren som kanske gjorde bäst i att bara stå

Och jag gick
å gick
å när jag gått lite till
så gick jag lite mer...
och mellan stegen lät jag sånt jag gillar sparas inombords

mot slutet av vandringen
spelades musiken upp
inom mig
ja den där från klippet från youtube
som jag skrattar åt gång på gång
där de kämpar sig in över mållinjen
sliter
när kroppen slutat orka
men viljan är större än kraften...

http://www.youtube.com/watch?v=LKhkvSRQZYo&feature=youtube_gdata_player

Precis just så var det...


nu överdriver jag
men jag var trött
riktigt trött
och kroppen kändes
som den gör när värk ska slå till
när trötthet ska däcka min kropp
som den kvävs sakta på ork
sakta sakta
och som om jag kan känna hur den slingrar sig uppåt
börjar där vid fötter
slutar alltid vid axlar

och där i skogen höll jag tummar den liksom skulle stanna vid lår

Känslan är ungefär som någon scen från någon film min näthinna minns
där grenar liksom låste växte runt den stackars skådespelaren som helt maktlöst försvann i växtligheten...
hon skrek
grenarna slingra sig rusande snabbt runt hennes kropp...
och hon dog

jag skriker aldrig
mina grenar smyger sig
likt en slingrande seg orm
och när grenar/värk når armar händer tröttnar jag på mig själv en stund...
men dör gör jag ju inte iaf
som om mitt jag bara är ett huvud på en hals

Men jag log när jag såg bilen på parkeringen...
Storlog fånigt
och hade jag varit en fjortis
hade jag oxå skrikit rakt ut av lycka
men nu är jag en tråkig snart medelålders
såna som drar på mungipan lite lätl
när musik startas när nyckel vrids om i bil
på väg
hem...
och den lömska ormen smärtan
slingra sig sakta över min kropp i toner av thåström

och köpa mat
hyra film
skaka hand med någons vän
skedde utanför mitt medvetande
jag var redan där
där hemma i djup sömn

det var igår
idag
Har jag hämtat fyra barn i staden bredvid
och det ni
det e som en smekning på modershjärtat...
och återigen slås jag...
som alla måndagar när barnen blir mina för en vecka...
Herregud!!!
den där lilla skrutt kan verkligen
konsten att konstant snacka....

och det ni
det är ingen överdrift
bara underbar mammalycka med en gnutta tålamodsprövning...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar