fredag 6 juli 2012

Å alla dessa dagar som gick

Det var en trevlig kväll
där i tisdags
tror jag stängde mina blå vid fyra snåret...
jorden snurra lite lätt
men skrattet pratet kramarna
orden som växlades mellan oss
gav ett leende inombords
att det lika gärna kunde vara en berusning av livet som fick min värld snurra...
Men jag misstänker de tomma vinflaskorna vars innehåll delats vänner mellan hade en del i allt snurr oxå...
sådär så jag vill viska
de där vännerna
har jag så kär...

Å den där systern som likt 90-tal smög sig in
lyssna på skvaller
fast skillnaden var nog hon är stor nu
vuxen
då var hon bara ett litet nyfiket barn
Nu kunde hon sucka med i våra suckar om tvätt mat och alla dessa strumpor man måste para ihop...
Ja jag mjuklog inom mig
när hon berättar sin vardagsklokhet
Köp massa likadana strumpor=perfekt!!!
Hon den där systern
som la funderingar i nattens ljus
när vänner droppat av
å kvar vid bord fanns bara tre
vuxenord
och det slog mig
vi är täta när det gäller
trots ålder å mil
min älskade lillalillasyster å jag
En rikedom jag lyckligt har
två systrar

hur min lillalillasyster å jag mådde i onsdags
det talar vi inte så mkt om tycker jag
och min far log mot mig när vi åkte mot Örebro
tömma flaskor på rad å bag in box dagen innan en bodelning kanske inte var det smartaste draget
och de mil i bil
fyllde han på min vätskebrist...
Tror vi är överens
mina barns far å jag
tror vi löst
ekonomi å allt
och jag log lite
när jag i bilen åkte hem
bakis med en del av min del i bodelningen...
en kasse med fyra döda husdjur
å en liten bit närmare deras begravningsplats har de kommit
här i frysen hos min far
snart snart
når de jorden i sommarstugan

och igår
tog jag bil i mil med vännen min
färja över vatten
lät hyrda cykeln rulla längs lilla ön
fika, åt, vada fötter i vatten
lät liksom kroppen få vara
ladda upp
beväpna dig med vingar
beväpna dig med sång
beväpna dig med allting som du längtat
och drömde om en gång
som thåström sjunger
friheten är stark
drömmar med
för orka
vara den där goda glada modern jag ska vara efter en helg på jobb
och med bubbelvatten å kaffe i blod
visste jag där jag satt
lät stenar bygga bo i vatten
inget vin alls gav berusningen just då
bara livet självt...
och mil å bil senare
smaka faktiskt kaffe i muminkopp riktigt fint...

1 kommentar: