måndag 23 juli 2012

En bilsemester


Och nätter här å där
jag tillbringat
där hos pappas nya svärmor
hon som gav oss tak över huvud på väg ner mot Tyskland
där tiden i gästhuset stannat
och jag föll pladask för tapeter
lampan med skärm på sne
mattan som fingertoppar rörde vid
just bara
för fingrar minns känslan av struktur bättre...
och många mil senare
skymtades flodens kant
där svanar i antal plural vandra
Vi var just där vingårdar låg så tätt tätt...
små byar på rad
ja så där tätt att du inte visste i vilken by hus hörde
men det spela ingen roll
Vi var där på semester
och vi gick och gick
och så gick jag lite till
log stort i hjärtat
som om kroppen samla varje steg
varje doft
Ja det var en bra semester
Färska brödet där på morgon far köpte
god dryck
mat i massor
skratt
Detektivarbete med mysteriet trasiga bilar
stau efter stau
och minnen att minnas jag sparar


Nu
hemma
barnen dundrar in om en stund
tvättmaskinen snurrar varv på varv
stenar som lades i väskan
ligger där
vinet står på plats i hyllan
väntar på delas å drickas...

ja
just nu
väntar jag
på barnen
på vännen som landat i sitt hemland
med barnaskara på tre
Ja, jag mjukler
på tanken
imorgon får jag ha henne sådär nära som när vi var barn
ett hus ifrån...

japp
den där vid mitt namn
mår riktigt bra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar