måndag 21 maj 2012

Dagens underbara teknik

Om jag kunde skulle jag springa ifrån mig själv...
fly från allt som rör sig inom mig
lägga mig ner
kanske låta mig dö en smula
men även jag vet ju
det går inte fly från sitt jag
det går inte ens att dö en smula
så jag låter mina fötter dansa i en rastlös balett
låter min kropp ständigt vara i rörelse
som om jag lurar den
får den tro den är på väg
på flykt från sig själv

som en deprimerad tonåring känns jag
som om min kropp inte passar med det som känns
det som är...
Ja,
Jag vill vara som ett barn vissa dagar
sådär trotsig
stampande
skrikande
Ja, jag vill skrika
dumma dumma allt
och se riktigt arg ut

ja precis så vill jag vara
men jag har liksom passerat
bäst före datumet för trots...
och precis som lilla barnet som slutat
att ligga å skrika på golvet
precis framför godiset mamman bestämt sagt nej till
lika mycket förstår jag
Jag tjänar ingenting alls på att
stampa å skrika argt...
men just nu
just då
där i nuet har jag så god lust att
bara tokstampa på stället å skrika ut allt argt

men antar det e då
när trotset når min kropp
när tonåringen som målar världen svart av melankoli
jag är glad jag har er
och även om jag är usel på att
höra av mig
så lugnar vetskapen
ni finns
lyssnar så troget på ens galenskap
tills alla ord ligger där
längs 3G nätet som når dit ni är

får Skåne Oslo Nora och Karlskoga
ligga precis granne med mitt öra
precis under mina fingertoppar finns ni
tätt intill
och jag undrar
förundras över hur man gjorde förr
När livet krisa
hur överlevde man i väntan på tröst
som fanns där på pappret skrivit i bläck...


1 kommentar: