fredag 4 maj 2012

Systerkärlek i konfetti ösregn

Hon åkte
lämna en tomhet
rösten skrattet som blivit en del av min dag denna vecka
försvann så fort barnens kusins barnvagn drogs upp på tåg
och vi vinka farväl
med insikten
oj vad tyst det blev var ett faktum
eller tyst
tror jag överdrev
Med skrutt är det svårt att ha det tyst...
tusen frågor å en miljon följdfrågor åldern e hon ju i...
men tomt
det vart tomt
och dövade tomheten med att fylla den med någon annan...

Har jag blivit sån
sån där energitjuv?
tanken slog mig i veckan
tills syster sa
det känns som jag kommer hit å bara låter er ta hand om min frille
barnens lille kusin
sa då
känns detsamma
att du kom hit för fixa trixa få allt å funka...
å vi log
snodde varandras energi gjorde vi
utan känna att vi använde varandras kraft...

Kommer sakna henne
kommer sakna våra brieost orgier på förmiddagar..... Bara är så....

men hon är på väg dit
långt borta där hon bor


men jag ler ändå
räknar ner
räknar ner en massa
efter nio ikväll knackar det på dörren
och jag ska vinna
hinna först till första kramen
för då står hon där
hon som ska strö kärlek över mig likt konfetti som han Wiehe sjunger om
just hon
min minsting till syster
å jag tänkte nog
sno alla kramar hon alltid bär med sig
de hon aldrig behöver packa ner
dansa i kärleksregn några dagar till

för det är nog det bästa med mina systrar
fördelen med fått världen skakad när mamma dog
Vi är lika mkt systrar
som vänner
men starkast är nog just det
vi bär varandra med moderskärlek

för vi har inte längre några jeans att lägga huvudet mot i motgångar å glädje som doftar doften jag glömt hur den dofta.... Mamma....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar