tisdag 7 april 2015

Ert sista avsked...



Tills döden skiljer oss åt
så länge lovar vi varandra kärleken när vi står där som blivande man och hustru…
tills döden skiljer oss åt 

så länge hör vi ihop 
kanske inte bara i äktenskap det gäller
en vän

en far
en farfar
en bror



…tills döden skiljer oss åt…


och just de där avskeden när döden hälsat på
tagit någon vi älskat 
kanske just då förstår vi det där vi kanske borde förstått 
hur stor kärleken egentligen var

hur viktig någon var med att bara vara där
finnas där och
skratta sitt skratt
låta sin rösts stämma finnas där mitt ibland oss


egendomligt vacker är den kärleken
och så oändligt stor sorg att förlora någon som varit så given
så självklar
att livet inte riktigt först förstår

att det fungerar utan någon så kär

det kan låta hårt
kanske hemskt för vissas öron

men i mitt hjärta är just de avskeden en av de vackraste saker jag vet
att någon så kär
som lämnat jorden
för hamna någonstans eller ingenstans
men inte här hos oss som levande står kvar
inga minnen ska längre skapas
inga delade ord ska längre sägas

utan där 
just då är det er sista stund 
ett allra sista farväl av allt som varit mellan er

och jag vet inte vilket
om det är kärleken som får luften att dallra
eller om det är sorgen som är för stor för få plats i en människokropp


jag vet inte…
jag vet bara
att just då nästan slutar jag andas
fylls med sån enorm tacksamhet över att vara just en människa
att få älska så hårt och innerligt
att inte ens döden kan skilja oss åt…

för minnen lär aldrig bli fler
men de minnen vi skapa de lever så klart och tydligt
din röst är aldrig där mitt ibland oss längre
men inom mig kan jag höra den fortfarande
din doft som gömdes i din famn
har slutat värma mig
men jag minns känslan värmen den bar
så…
nej ingen död kan skilja oss åt


du kommer alltid vara

en make
en bror
en far
en farfar
en vän
bara inte här… här hos de som älskade dig





idag var en dag
inte som andra
den var ett vackert farväl av någon som var älskad
som raderna sa så enkelt där på buketten med rosor

Du fattas mig

ja, idag var en dag då livets färger dofter ljud blir extra markanta för livet vi oftast tar föregivet påminde oss om döden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar