tisdag 20 mars 2012

En dag med ös

Vissa dagar innehåller allt
och man undrar där man står i skymningen och känner
Nämen hoppsan....
hände allt detta på en å samma dag?

jag har skrattat gråtit morrat stressat tagit hopplasteg låtit mammahjärtat blöda kärlek...
och skällt på döva barn....

Jag hade ont imorse
sådär att jag bad dottern hämta värktabletter så de hann värka innan jag satte fötterna mot golvet...
och när fötter väl nåt golvet var frukosten avklarad av fyra barn
eller inte den minsta med feberröda kinder hon visade glatt upp vad syster gjort åt henne... hon som stod med sin skinnjacka å perfekt sprayade hår och haspa ur sig ett tonårsaktigt smådrygt tja åker....
och hennes ögon hade den där likgiltigheten bara trotsiga tjejer kan ha
och iväg mot buss å skola hon försvann
kvar satt lycklig lillasyster med smörgåsar formade av pepparkaksformarna och det där hjärtat mammor har för sina barn insåg lyckligt....
hon den där tjuriga saken som nyss försvann till buss kan visst vara världens underbaraste oxå....

och medan jag satte på mitt morgonkaffe spelade pojkar något spel med lustiga glasögon och att jag satt där i kök
slogs av tanken
de är riktigt fina mina barn
tänka sig
jag har fyra underbara små människor i min familj...
coolt va...
ja friden vara en stund
till mackor av stjärnor ätits upp och lillasyster förstörare la sig i och vips blev spelet någon form av kampsport
där alla medel var tillåtna....
fast...
fast.... fina med bubbelskratt var de iaf i en kvart....

och sen sen lite Fotvård
lite fejksol i solariumet
hem igen
gråta järnet
morra ännu mer
le mot barn som dundra hem
å så iväg till staden
färg å duk behövdes
något ville ut
och nu står den där i köket
grunden klar
resten imorgon
å någon annan dag...

Ja idag var jag här å där
överallt
kroppsligt känslomässigt
men imorgon
imorgon tänkte jag stå stadigt på jorden
så det så.....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar