onsdag 28 mars 2012

Simsalabim

Jag vill ha färg
den där turkosa färgen
en pensel
lite tålamod
och simsalabim
så är stolar så trista å grå
varken trista eller grå....

Jag vill ha allt å lite till
allt skrot
alla bortglömda bortställda saker
formligen skriker åt mig just nu
och jag saknar så förbannat
mitt himmelrike kommunen stal från mig....
Grovsopor som ställdes ut överallt i min stad....

Jag vill ha den där skänken på vinden i fastigheten
den som saknar en låda
ser så skabbig ut att han med skåpbil
vägrar ta hem den...
men i mitt huvud är den varken sliten skabbig å bortglömd
den finns på min näthinna konstant
och med pensel å färg
tålamod och slipmaskin...
simsalabim....

Skåpet med barnens alla spel å pyssel
så ute så fult
men i min fantasi knarrar fortfarande dörrar
men med tålamod och färg
Simsalabim
lyser den kraftig i världens vackraste färg....

Jag trånar varje gång jag går förbi den underliga affären som luktar som gammal gubbe...
för där i skyltfönstret står den
så slitet ful
ren sagt hemsk ser den ut
men den ropar på mig
skriker
med färg å pensel
några av din dotters pärlor
de som känns så skönt i hand
kommer jag bli den vackraste lampa du ägt...

Bordet i källaren
viskar små ord till mig varje gång jag går förbi
sådär att jag tänder lampan bara för låta mina ögon titta på det lyssna på de vackra det viskar
och jag viskar tbx
med pensel å färg
lite tålamod
å simsalabim
så ska ditt viskande bli min vardag i mitt kök

Så jag önskar mig pensel och färg i alla möjliga nyanser
allt från skrikande turkos till blank vacker röd

eller....
kanske bara en rejäl peng i min penningpung
så jag kan leka Gud
Och måla hela min värld!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar