tisdag 10 april 2012

det är något fint med barnahänder i gammal hand

Hon trivs där på jobbet
å tanterna trivs med henne
och mjölkglas delas ut med liten hand å tanter tar emot å tackar så ödmjukast...

Behövs egentligen knappt någonting
för få de le tanterna när barn å djur är i närheten...
och jag vet
Inte ett helt optimalt upplägg att ha barn på jobb
men ibland krockar saker
å då e man glad man har ett jobb som välkomnar en liten tös...

Hon har en favorit
min dotter
Hon som lägger sig så tidigt för kroppen värker så ajigt
hon som har sån otroligt häftig sak
tänder man kan ta ut å borsta...
och jag tittar på henne
när dottra öppnar garderoben tar fram nattlinne medan jag klär av tant i rullstol
Hon vet min dotter
drar handskar ur lådan när jag dragit ur mina
och med viktig min väntar hon på att snart kommer mamma räcka fram det coolaste i världen
löständerna hon alltid har i uppgift att borsta...

ja de gillar varandra de där två
min skrutt å tant med kritvitt hår
och igår
när täcket över tant lagts på
när min hand på axel sa godnatt
då kommer den där lilla handen på snart fyra å klappar ett godnatt mot gammal rynkad hand
å hon gamla tanten skrattar tandlöst
och säger godnatt...
och min skrutt trycker två tryck på handspriten som hon lärt sig
lämnar tanten där för sova natt
Frågar med nyfikna ögon
Vem ska vi natta nu mamma?

idag
stod det brandutbildning på schemat
lärt mig släcka eld
rutiner hit å dit
och insett alla kollegor som var där på jobbet tyckte brandmänsrumpor var läckra saker....
t.om han på natten som lyft tyngder så han har en kropp stor som ett hus tyckte synen var trevlig...
och jag slurpa på mitt kaffe och gjorde som resten av gänget
luta mig tbx å log

nu inga rumpor
inga löständer
bara jag en kaffekopp å fyra ungar med rastlöst bus i kroppen...
studiedag kallas det oxå
...kanske inte så bara... kanske inte så bara....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar