torsdag 26 april 2012

Kartonger å Karlskoga

En semester fylld med såna jag älskar
i huset jag bodde som barn just där har jag varit denna vecka
fyllt kartonger
städat bort resterna av min mor
de där jackorna hon bar när jag var ett litet barn...
övervåningen mina systrar förvarat sina saker i väntan på större förvarnings möjligheter
allt har städats
fixats
och huvudvärken min far hade
om hemmet som försvann och blev ett lager utan ordning en trappa upp
är förvandlat
skolböcker från då
ligger där i högar i lådor
kläder vi barn aldrig tog med oss hemifrån
för de gått ur modet
allt sånt finns i kartonger
väntar
på nästa sång...

Imorgon ska jag glädja mina barn
med att dyka upp igen
för mammor ska tydligen inte sova borta för många dagar

jag tror bestämt de älskar just mig... för deras jag saknar dig rop börjar bli allt fler å fler...

och någonstans
vet inte varför
imorse kändes det som semestern var slut
som om sängen här hos pappa inte längre var lika skön
som om täcket jag annars lagt över mig med ett leende på läpparna
tappat sin skönhet

jag ville hem
till de mina
längta efter mina barns hår
huvuden som doftar som de alltid gör
Jag längta efter trotsig rödhårig sak med danssteg som dansas så härligt i varje vrå
Längta efter skrattgropar från lillemans kinder

ja, längta efter min minis stora hjärta som pulserar för allt å alla

Ja, jag har samlat tålamod att svara på skrutts alla tusen frågor om varför och hur och hit å dit...
så.... med risk för jag kommer ångra dessa ord ett par timmar efter min hemkomst
ja... jag längtar efter få svara på varför dinosnorusar dog
vart monster bor, vad är det för nåt som gör att bajset åker ut...
om å om igen
och så igen
om å om igen

japp...
jag e färdig här nu hos far
imorgon ska jag hem
imorgon ska jag bara först hoppa in hos vän
hon som är lika självklar som amen i kyrkan
Hon som hämtar upp med bil
henne jag inte sett på månader
men orden
bara tar vid där de sluta medan hon trycker på gasen med foten och kör
för vår vänskap lika självklar, lika fördomsfri som stark och enkel
Min Ann
hon som vet
att just såna som jag behöver sitta med hennes kaffekopp i min hand
och bubbla ord som skrattas som gråts
ja...
sånt som känns
delas nog allra bäst med två kaffekoppar




men det är imorgon
idag är idag
och kroppen skriker aj aj aj
så dammsuga upp de där dammtussarna som dök upp när vi packa
de skiter jag i
Något ska väl mina lata systrar kunna gör ;)


och du
du som läser detta
ja, just du
det gör ingenting att du tjuvläser här
ingenting alls... :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar