söndag 17 juni 2012

Underbar är syskonkärleken.......

Igår var en riktigt bra dag
den där syskonkärleken var så märkbar att om jag hade sträckt ut min hand hade jag kunnat röra vid den...
Men jag våga aldrig sträcka ut min hand
så jag betrakta dem
iakttog dem på avstånd och ändå mitt ibland dem

och när cyklar for genom vattenpölar
syster som skrek om hur smutsig hon skulle bli
bröder som gapskratta skrek ett retfullt
fjoooortis
och som det inte gjorde något just då att bli kallad fjortis för hon skrattade åt deras ord och mot nästa vattenpöl de styrde...
bakom cykla jag
lät skrutten bakom min rygg låtsas jag var en hästapålle

ja, igår var en fin dag
en sån dag mammor lägger på sin näthinna
blundar å minns
den annars så ilskna snuttan bara log å rufsa syskons hår
lät sina jag vet bäst så håll käft sidor gömmas
ja, den annars så retfulle brodern mini lät sina dumord vara osagda
och lilleman njöt
smög sig mot mig när syskon var upptagna med plocka fram lördagsgodis
mamma de har varit sams hela dagen
världsrekord jue
så sken han som solen viska ord om dagen som varit bästa på hela veckan

Ja, igår iakttog jag dem njöt av deras syskonkärlek
deras harmoni som tycktes mjuklandat inom den
som om deras jag
sökte sig efter varandra

och idag?
idag är en annan saga
men sagan som skrivs mellan syskon
har ännu inte drabbats av några fräsande monster med k-pistar laddade med elaka retord som vet exakt att de träffar bullseye

och jag gör som igår
fyller min kaffemugg
lyssnar ler
lägger bilder på näthinnan
sparar
minns
dagar som nu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar